Ajánlom magamat

Utolsó kommentek

  • Paraphone: @Ahoj-: Köszönöm a kiegészítést, egyetértek, írtam is, hogy nem ész nélkül kellene mindent bezárni, hanem alaposan megvizsgálni, mely vonalakban van olyan érdemi potenciál, amit fejlesztésekkel elő ... (2020.05.21. 10:28) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Artyom2034: Sokáig nem voltak cikkek. Nem akarsz írni az azóta történt dolgokról? Pl.: önkormányzati választások, gyöngyöspatai úgy? (2020.05.20. 17:19) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ziu9: Azt a kérdést sosem teszik fel, hogy azok az utasok, akik a mai napig utaznak egy vasúti mellékvonalon (ahol néha tényleg úgy tűnik hogy megállt az idő), ehhez ők miért ragaszkodnak? Pedig oka van: ... (2020.05.20. 15:35) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • okleveles naiv: Tök jó, de... :) Az a "probléma" a gondolatmeneteddel, h ésszerű, logikus, és a zemberek javát szolgálná. Viszont a mogyoró "elit"-nek ezek semmit sem számítanak. Nekik a másik számít, amit írtál, h... (2020.05.20. 14:48) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ahoj-: Azért volna néhány mellékvonalban potenciál. Ott van pl Kecskemét - Félegyháza - Szentes - Orosháza - Békéscsaba - Gyula tengely. Utas lenne rajta, feltárja az alföldet, csak ugye vagy kétszer - h... (2020.05.20. 13:03) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Utolsó 20

Címkék

abortusz (1) adóbevallás (1) ajánló (1) aktuálpolitika (5) alapelvek (1) alkohol (1) államadósság (1) államforma (2) allergén növények (1) anarchia (1) arculat (1) bankrendszer (1) Bayer (1) bevándorlás (2) bevételszerzés (5) bevezetés (1) Budapest (1) célok (1) cigaretta (1) devizahitel (1) drogok (1) egészségügy (1) egyházak (1) energetika (1) energia (1) Európai Unió (2) fejlesztés (1) felsőoktatás (1) felújítás (1) Ferencváros (1) filozofálás (4) földtörvény (1) függetlenség (1) futball (1) garanciák (1) GMT+2 (1) gyalogos (1) gyorsvasút (1) hálózat fejlesztés (4) hatásvizsgálat (1) háziorvos (1) hirdetés (1) homo (1) homoszexualitás (1) honvédelem (2) hulladékgyűjtés (1) hulladékkezelés (1) idő (1) idősellátás (1) Ikarus (1) intézmények (1) invazív fajok (1) járműgyártás (2) jogállam (1) kamatterhek (1) káros szenvedély (1) kerékpáros (1) kerülendő szimbólumok (1) költözés (1) környezetvédelem (1) köszöntő (1) kötött pálya (5) közel-kelet (1) közigazgatás (1) közlekedés (10) közmédia (1) közösségi közlekedés (1) közterület (1) közterületek (1) közúti (3) külpolitika (3) kultúra (1) kutatás (1) lányok (1) légi (1) Magyar Munka Szervezet (1) Magyar Szabvány (1) Magyar Termék (1) megújuló energia (1) mellékvonal (1) menekültek (1) metró (1) mezőgazdaság (1) migráció (1) MMSZ (14) műemlékvédelem (1) működési területek (1) multikulti (1) nagymaros (1) Nato (1) négynapos munkahét (1) NER (1) nők (1) nyílt levél (1) nyugdíj (1) oktatás (2) önkormányzat (1) óraállítás (1) OVER (1) Paks2 (1) park (1) politika (1) politikai profil (4) popr (4) posta (1) prioritások (1) Rába (1) rágógumi (1) regionális központok (1) reklám (1) rendőrség (1) rendszerváltás (3) repülőtéri gyorsvasút (1) spiritualizmus (1) sport (2) szabályozók (1) szabványok (1) személyi okmányok (1) személyi összetétel (1) Szent Korona (1) szerencsejáték (1) szerviz (1) szigetelés (1) szobrok (1) szolgálati közlemény (3) természetvédelem (1) térségi együttműködés (1) tervezett elavulás (1) tolvajkergetők (1) Tomcat (1) tömegközlekedési csúcs (1) történelem (3) trianon (1) ügyintézés (1) Ukrajna (1) választás (4) valódi nemzeti konzultáció (1) vasúti (4) villamos (1) vízi (1) vízügy (1) zárszó (1) Címkefelhő

Feedek

Országmentés, béta verzió.

2014.05.11. 16:27 Paraphone

Kis-Budapest

Címkék: kis Budapest

Legelőször is előrebocsájtom: Pesten születtem, itt nőttem fel, itt élek azóta is (kisebb megszakításokkal). Szeretem is Budapestet, annyira, amennyire egy épített környezetet egyáltalán szeretni értelmes.
Mégis úgy gondolom, hogy a város az ország méretéhez, lakosságszámához, illetve a 21. század nyújtotta lehetőségekhez mérten jelentősen túlméretezett.
Felbosszant, mikor azt hallom a mindenkori vezetőségtől, hogy Budapestet "világvárossá kell fejleszteni", meg "méltóvá kell tenni az európai fővárosok között betöltött rangjához" - a micsodához?!



Történelem: miként lett Budapest az "ország vízfeje"?

Nem akarok az őskortól napjainkig mély elemzésekbe belemenni, mindenki előtt ismertek az alap dolgok, folyóvíz, jó védhetőség, geopolitikai elhelyezkedés, stb. Mindezekkel együtt a város(ok) fejlődése lassú, és hellyel-közzel egyenletes volt. A középkori Magyarországon a lakosság jelentős része (90+%) vidéken, kisebb falvakban élt, a városias, polgárias jelleg nem volt olyan erős, mint "nyugaton". Érthető, hisz már akkoriban is mezőgazdasági ország voltunk.
Ez a decentralizáltság nyomon követhető az uralkodó, és a vele járó udvar változatos tartózkodásán is: Visegrád, (Székes)Fehérvár, majd Bécs közelsége miatt Pozsony. És persze közben, nem ritkán Buda.

A változást a Reformkor, majd a Kiegyezés utáni korszak lelkes iparosodása és polgáriasodása hozta el. Budapest növekedésének "jót tett" a Budapest-centrikussá megálmodott közlekedési hálózat; ezzel párhuzamosan az ipar, a kultúra, az üzleti világ, a sport, és persze a tőkés osztály városban való megtelepedése; a mindenkori Országgyűlés, és vele a közhivatalok letelepítése; és persze a kibontakozó büszke nacionalizmus, a Béccsel szembeni versengés, egyfajta "ellenpont" létesítése.

Az első világháborút követő területveszteségek révén az új határokon túlról beáramló menekültek nagy részét Budapest "szívta fel". A harmincas évek világválsága is először a vidékre csapott le, a munkanélküli tömegek egy újabb betelepedési hullámot jelentettek. A második világháborút követő időszakban ugyanezek a folyamatok zajlottak le, igaz, kisebb mértékben (ráadásul ugye a háború második leghosszabb ostromát átvészelő főváros magában is eléggé le volt amortizálva).

Az első világvárosi elképzelések Rákosiékhoz fűződnek. 1950-ben, az iparosodó, modern országhoz "dukáló" nagy, erős, népes, szintén jelentős újra-iparosításon keresztülmenő fővárost alkottak, zömében falusias alvóvárosok Budapesthez csatolásával. Újpest, vagy Kispest esetében kézenfekvőnek tűnik a dolog mai szemmel is, de pl Pesthidegkút, Rákos-borzasztók, vagy Nagytétény integrálása a mai napig megoldatlan.

Az emlékeimben élénken él egy térkép, egy régi, általános iskolai atlaszomból, amely az '80-as évekbeli Magyarország iparát mutatja be, kördiagramok segítségével. Sajnos a neten nem lelem, úgyhogy az olvasónak ezúttal hinnie kell a puszta memóriámnak: ezen a térképen Budapest egy emlékezetesen óriási kört alkotott, egy olyat, amelybe szinte az összes többi település diagramja belefért volna. Eljutottunk tehát 40 évnyi, a racionalitásokat figyelembe nem vevő, anyagi és személyi erőforrásokat nem kímélő munkával oda, hogy az ország össztermelésének túlnyomó része a fővárosban állítódott elő.

A jelen problémái

Mondjuk ki: a rendszerváltás után negyed évszázaddal, Budapesten élni semmi extrát nem ad. Budapesti azért lesz valaki, mert ide született, itt élnek a szülei, a barátai, ide járt iskolába, itt van hol laknia, itt lett szerelmes, itt talált munkát, stb.
Ezzel mindössze annyi a baj, hogy jelenleg majd' 2 millió ember él Budapesten csak azért, mert hát hol élhetne másként? Ők (mi) az erőltetett központosítás hagyatékai. Drága hagyaték ez.
Hiábavaló volt ezúttal is a kutakodásom a neten, a költségvetési adatokat (ki tudja, miért) cerberusként védik. Így még csak óvatos becsléseim sincsenek arról, hogy eddig, illetve évente mennyibe kerül az országnak az, hogy ezt a kétmilliós várost lakói számára élhetővé tegye. Ha csak az elmúlt évtizedek "kényszerű, kötelező, tovább már el nem odázható" beruházásait nézem, akkor elmondható: sokba.
Ennyi embert mozgatni kell, nap mint nap, a város legkülönfélébb pontjaitól a másik pontba. Az egyéni közlekedésre (utak, hidak, műtárgyak felújítása és építése, folyamatos és végeérhetetlen kátyúzás és egyéb útjavítások), illetve a tömegközlekedésre (BKV adósságállományának folyamatos "konszolidációja", felújítások-és hálózatbővítések, járműcserék) horror összegeket kell elkölteni - és még így is úgy néz ki a város, ahogy.
A bérlet-és jegyárak régóta elérték, sőt, meg is haladták a nyugati szintet, a töm.közl. mégis akadozva tart csak fejlődést az igényekkel - a belezúdított százmilliárdok ellenére is.
Magam ellen beszélek (pl itt, itt, és itt), de: szükséges ez?


A másik kiadás, ami folytonos és túlzó, az a közműhálózatok kiépítéséhez, és fenntartásához kapcsolódik. Meggyőződésem, hogy 20*100 000 lakos ivó-és szennyvíz hálózatát, csapadékvíz-elvezetését, gáz-, áramellátását nem hússzor huszadannyiba kerül kiépíteni és üzemeltetni, mint kétmillióét egy helyen.

Ezek mellé társul a szocializmusban még ismeretlen "rozsdazóna" kifejezés is. Ez az a terület, ahol egykoron ipari területek húzódtak, majd mára ezek zömmel kiürültek, de a funkcióváltásuk nem, vagy csak részben történt meg. Ezek a területek, melyek egykor összekötötték a belvárost a külső kertvárosokkal, mára leginkább még jobban szétválasztják azokat.

A fővárosban az ipartelepek a város közbülső kerületeiben helyezkednek el. Ennek oka, hogy amikor azok kialakultak (a 19. század végén, a 20. század elején), akkor még a külső kerületekben voltak, és a környező települések Budapesthez csatolásával (1950) kerültek mai, közbülső helyzetükbe. Ezek az ipartelepek nagyjából a Budapestről kivezető főbb vasúti és hajózási útvonalak mentén jöttek létre, zömmel a főváros északi, keleti és déli részén. A barnamezős térség 68-70 km2-t foglal el Budapest közigazgatási területéből.
lakóövek.jpgA térképen szürkével jelölt területekről van szó:
Az északi szektor a III., IV., XIII., XV., XVI. kerület barnamezős területeit öleli fel.
A keleti szektor magjai a Kőbányát közrefogó vasúti fővonalak mentén alakultak ki, két 3 nagy kiterjedésű, egybefüggő ipari negyedet (szektort) alkotva. (A X., XVI., és a XVIII. kerületek barna zónáit foglalja magában.)
A déli szektor a IX., XVIII., XX., XXI., a budai oldalon pedig a XI. és XXII. kerület ipari-közlekedési övezeteit foglalja magában.

Ezen régiók revitalizálása számolatlan mennyiségű pénzbe kerülne, és egyáltalán nem bizonyos a megtérülés.

Budapest problémáiról elmélkednek ebben a figyelemreméltó, kétrészes cikkben, de megítélésem szerint túlzottan szakbarbár, csőlátású építészfejjel közelítenek a megoldáshoz:
Első rész
Második rész
Szerintük ugyanis a megoldás - mily meglepő! - a fejlesztés.

Indokolt-e ez a Budapest-központúság? Miért kapaszkodunk ennyire a világvárosi rangba?

Előszeretettel élek a blogban a kérdezz-felelek módszerrel, lássuk hát ezúttal is: mivel igazolhatjuk Budapest központi szerepét a XXI. század hajnalán?

- Földrajzi szempontból megkerülhetetlen-e?
- Nem.
Budapest, bár elég jó helyen van, de nem nélkülözhetetlen ekkora mértékben. Nem fekszik békés, jól hajózható tengeröbölben; vagy nem található az ország fjordok közül egyetlen kibukkanó nagyobb síkságán, mint pl Oslo.

- Alapvető erőforrások tekintetében kulcsfontosságú-e?
- Nem.
Bár a város híres a tiszta ivóvizéről, a jó minőségű forrásairól, ezzel nem áll egyedül a régióban. Magyarországon - szerencsére - a legtöbb helyen elérhető jó minőségű ivóvíz; de nincsenek Budapesten kívül sem nagy kiterjedésű, élhetetlen (örökké fagyott, mérgezett, sivatagos, mérges gázokkal teli stb) területek az országban.

- Gazdag ipari vagy mezőgazdasági adottsággal bíró helyen fekszik?
- Nem.
Ugyan az ipara a modern időkben mindig is jelentős volt, de elenyésző esetben épített a helyi nyersanyagokra. Budapestre mindig hozni kellett a hozzávalókat, és a készterméket nem ritkán a kitermelés helyszínére visszaszállítani.
A mezőgazdaságot tekintve hasonló a helyzet. Pest megye mezőgazdasági termelőinek egy 100 000-es, élelmiszeriparral foglalkozó város bőven elegendő volna.

- Szakrális szempontból különleges a város?
- Nem.
Igaz, hogy a nagyobb egyházak központja mind Budapesten van, legnagyobb befogadóképességű templomaik itt épültek, a főváros vallási jelentősége eltörpül, szinte nincs is, legalábbis önmagában vallási okokból semmiképp sem tudna fennmaradni, mint pl Jeruzsálem, Mekka, vagy akár ide vehetjük Rómát is.

- A GDP igen nagy hányada azért mégiscsak itt keletkezik. Ez jelent valamit, nem?
- Nem.
Na jó, de: ez pontosan azt jelenti, hogy a Magyarországon működő (tehát szerte az országban termelő) vállalatok központjai majdnem mind Budapesten vannak. Tehát Budapesten adóznak. Ennyit jelent, nem többet.
A fővárosban alacsony az ipari vállalkozások aránya, az ipar folyamatosan kitelepül az agglomerációba. A nagyiparban a fővárosiak 8,2%-a dolgozik. Minden 100 hazánkban működő külföldi érdekeltségű cégből 54-nek Budapesten van a székhelye. Innen irányítják az ország egész területén végzett tevékenységüket. Ilyen pl. a Matáv, a General Electric, a CIB Bank, a K&H Bank, a Budapest Bank, a Generali-Providencia, az ING biztosítók. Budapesten nyitott regionális központot pl. a Volvo, a Saab, a Ford, a Daewoo is.
A főváros a tercier ág országos központja. Itt bonyolódik a nemzetközi pénzforgalom 90%-a; az ingatlanközvetítés, a reklámtevékenység, a gazdasági tanácsadás 60%-a.

- Azért egy ekkora országnak egy kétmilliós főváros a minimum. Ez az átlag.
- Nem.
Ország: összlakosság Főváros: lakosság
USA: 318 millió Washington DC: 630 000
Kanada: 33 millió Ottawa: 860 000
Ausztrália: 23 millió Canberra: 320 000
Brazília: 201 millió Brazíliaváros: 200 000 (a szűk közigazgatás)
Dél-afrikai Köztársaság: 44 millió Pretoria: 2 300 000
Új-Zéland: 4 millió Wellington 180 000

- Az oktatás, és a kultúra központja azért mégiscsak Budapest.
- Igaz.
Sajnos. Bár Trianon előtt az elveszített nagyobb városainkban is elég nívós oktatás és művészeti élet folyt, és ezek nagyrészt "be is húzódtak" a csonka-ország periférikus nagyvárosaiba, idővel hozzákorcsosultak a 40 évnyi, többnyire tudatos vidék-sorvasztáshoz, a másodrendű országrész státuszhoz.
De azért azt ismerjük be, hogy önmagában pl a nívós felsőoktatás nem igényelne egy 2 milliós hátteret: Cambridge 123ezer; Oxford 151ezer; Bologna 384ezer; Heidelberg 148ezer; Cambridge (Harvard) 101ezer; New Haven (Yale) 131ezer lakossal is "elvegetál".

- A szép, épített, műemléki környezet együtt jár a nagyvárosi léptékekkel.
- Nem.
Legalábbis nem feltétlenül. A Stonehenge pl teljesen egymagában áll a pusztán, anélkül is "működik", hogy nincs körülötte egy milliós nagyváros. De életszerűbb példa a szétbombázott, majd gyönyörűen helyreállított Drezda (531ezer), aminek a belvárosa egy építészeti ékszerdoboz.


Megoldási javaslat: Kis-Budapest

Magyarországon jelenleg nincsenek "élhető" méretű, emberléptékű nagyvárosok (Krakkó: 756ezer; Dortmund 580ezer; Liverpool 466ezer; Zürich 384ezer stb). Amik voltak, azokat elveszítettük '18-ban (Zágráb 700ezer; Pozsony 415ezer; Kolozsvár 324ezer; Kassa 234ezer; Újvidék 231ezer - ezek nyilván mostani lakosságszámok, és nem elszakítás korabeliek).
Így van az, hogy ma Budapest a legnépesebb város 1 740 000 fővel, a második Debrecen 207 000-rel - és közte semmi!

Több évtizeddel ezelőttig az volt az uralkodó nézet, hogy ahol a termelés, ott vannak a munkástömegek, és a munkástömegeket kiszolgáló egyéb tömegek.
Ez manapság megváltozott. Ha lenne is Budapesten számottevő termelés (de láttuk, hogy nincs: szolgáltatók szolgáltatnak egymásnak, kereskedők kereskednek egymással, körbe-körbe), akkor se kellenének hozzá munkástömegek. A gépiesítés, a robotizálás korszakában 100 technikus és karbantartó elég ahhoz a munkához, amihez régen 50 000 szakmunkás, vagy szalagmunkás kellett.
A közlekedési, szállítási lehetőségek bővülése meghozta az ázsiai dömpingárut. Egyszerűen európai gyártó árban nem tud, minőségben pedig nem akar alámenni ennek, ennélfogva hosszú távon nem versenyképes.
És akkor a gyerekcipőben járó 3D-nyomtatást, és az abban rejlő lehetőségeket még nem is említettük...
Budapesten nem indokolt nagyszámú munkáskezet "tartani".

A korszerű hírközlés, szélessávú internet, okostelefonok, videóbeszélgetések, olyan lehetőségeket nyitnak meg a szolgáltatások, kultúra, szórakoztatás, egyéni kapcsolatok, közigazgatás(!), oktatás(!), egészségügy(!!), közéleti szerepvállalás, sajtó és hírközlés terén, melyek szintén szükségtelenné teszik az emberek koncentrációját.
Ha dolgozhatok otthonról, miért éljek egy zsúfolt, koszos, zajos, személytelen nagyvárosban?

A jövő a kis, és közepes közösségeké. De ez a jövő távoli. Ráadásul nem valósítható meg egyik napról a másikra.

A lehetőséget a fentebb bemutatott főváros - megyeszékhely közötti eltérésben látom. A megyeszékhelyeinkben jelentős potenciál rejtőzik, 10-20%-nyi lakosságnövekedésben is akár!

Számszerűsítsük:

Város neve jelenlegi lakosságszám -> változás (új lakosságszám)
Budapest 1 740 041 -> -476 613 (1 263 428)
Debrecen 207 594 -> 42 406 (250 000)
Szeged 170 052 -> 29 948 (200 000)
Miskolc 166 823 -> 33 177 (200 000)
Pécs 156 801 -> 43 199 (200 000)
Győr 131 564 -> 48 436 (180 000)
Nyíregyháza 117 658 -> 32 342 (150 000)
Kecskemét 114 226 -> 35 774 (150 000)
Székesfehérvár 101 722 -> 28 278 (130 000)
Szombathely 79 348 -> 20 652 (100 000)
Szolnok 74 341 -> 25 659 (100 000)
Tatabánya 70 003 -> 19 997 (90 000)
Kaposvár 67 686 -> 22 314 (90 000)
Veszprém 64 024 -> 15 976 (80 000)
Békéscsaba 63 752 -> 16 248 (80 000)
Zalaegerszeg 61 849 -> 18 151 (80 000)
Eger 56 166 -> 13 834 (70 000)
Salgótarján 36 467 -> 13 533 (50 000)
Szekszárd 33 311 -> 16 689 (50 000)

A prekoncepcióban csupán annyit tettem, hogy a megyeszékhelyeink lakosságszámát felduzzasztottam az első nagyobb, reális, kerek értékig. Csak ezzel, önmagában közel félmillióval csökkentettük Budapest népességét, és egy sokkal kiegyenlítettebb lakosságmegoszláshoz jutottunk, országos szinten.
(Természetesen ez nem minden, hiszen a terv feltételezi, hogy a vidéki nagyvárosokból a falvakba, tanyákra is visszacsábítható jónéhány tízezer ember, sőt, magából a fővárosból is. Így az elérni kívánt ~1 milliós budapesti lakosságszám reális lehet.)

Mi kell ehhez?
Nagyon leegyszerűsítve: a vidék sorvasztása vs. Budapest fejlesztése évszázados trendjét megfordítva, a vidéket erősíteni a főváros rovására.

Hogy lehetséges a fővárosiakat vidékre csábítani?
Forrásátcsoportosítással. Tudatos állami, vagy önkormányzati, illetve piaci alapú, de támogatott vidéki lakásépítési programokkal. Vidéki munkahelyteremtési, és azt ösztönző programokkal. (Mezőgazdasági termelői; mezőgazdasági feldolgozói; nagy élőerőt igénylő öko-, bio-, háztáji-, és kézműves termények és termékek előállítása. Kisipari, kézműves, egyedi könnyűipari termékek előállítása. Állami gépgyárak vidékre telepítése. Helyi építőipar, felújítások. Városrehabilitáció, közművesítés, parkosítás, stb...)

Hogyan lehet Budapestet mesterségesen "szűkíteni", netán kitelepülésre presszionálni?
lakoteruletek_nepsurusege.jpgA fenti térkép a budapesti népsűrűségről ad információt: minél zöldebb, annál ritkább, minél pirosabb, annál sűrűbb a lakosság.
Jól látszik a pesti rozsdazóna vastag sávja is.

Ki kellene jelölni kellő körültekintéssel, és alapossággal azokat a területeket, ahonnan mindenfajta lakó-, szolgáltató-, és termelő funkciót ki akarunk váltani. (Mivel? Bármivel: erdő, szántó, legelő, tájvédelmi körzet...)
Az ezen területen élők ingatlanjait piaci középáron felvásárolni, vagy vidéken csereingatlant biztosítani a lakóiknak. A kiüresedett épületeknek aztán mehetne a dózer, utána némi rekultiváció, és kész.

Bár Budapest sokak szerint építészetileg példamutatóan egységes(?), szerintem nem kell feltétlenül foggal-körömmel ragaszkodni minden egyes szecessziós, vagy eklektikus épülethez. (Főleg, ha annak állapota jobban közelít a romoshoz, mint az éphez.)
Őszintén megvallva elég kevés az olyan lakóépület Budapesten, amiért kár lenne.
A múlt századforduló bérházai nemritkán a végletekig leromlottak, közműveiket és gépészetüket tekintve kórosan elavultak, vagy túlzóan és haszontalanul nagy alapterületűek, vagy használhatatlanul széttagoltak.
Az '50-es '60-as évek építészetére a silány minőségű anyagok, az erőltetett tempójú, kapkodó kényszermunka, és a lakóktól megkövetelt súlyos kompromisszumok voltak a jellemzők.
A '70-es '80-as éveket energetikailag, gépészetileg mára vállalhatatlanul elavult kertvárosi Kádár-barokk kocka családi házai, és a város szélén, mindentől távol felhúzott, kompromisszumosan élhető lakótelepei jellemezték.
A legújabb korban pedig a rozsdazónát, és a zöldövezeteket próbálták kevesebb sikerrel élettel megtölteni a lakóparkok. Ezek a modern kori lakótelepek, a szocialista lakótelepek minden nyűgét magukon hordozva.
Összességében egy-két egységes koncepció szerint megépített lakóövezeten (Wekerle, Gázgyári, stb), és a két kezemen megszámolható bauhaus lakóépületen kívül túl sok, megőrzésre mindenképpen érdemes épületet nem tudunk felmutatni.
világörökség.jpgMegint csak erős túlzás, de azt lehet mondani, hogy ha a fenti területet megőrizzük, azzal nagyjából mindent megőriztünk, amit érdemes.


És miért jó még a kisebb Budapest, a Jelenkor problémái-c. részben elmondottakon túl?
Nyilván a lakosságszám önmagában nem minden, sőt, az alábbi listákban szereplő városokban az adott ország jóléte bizonnyal nagyobb súllyal esik latba, de ezt figyelembe véve is tanulságos lehet a következő két adatsor:

Legélhetőbb városok listája:

Melbourne 3,8m
Bécs 1,9m
Vancouver 0,6m
Toronto 2,6m
Calgary 1,1m
Adelaide 1,1m
Sydney 4,2m
Helsinki 0,6m
Peth 1,9m
Auckland 1,0m

Ausztrália a népsűrűséget, és a városi lakosság arányát tekintve az egyik legszélsőségesebb ország, így érthető, hogy a két legnépesebb városuk miért nem tud kisebb lenni. Kanadáról elmondható ugyanez (Toronto).

A másik lista sokkal egyértelműbb, a manapság méltán divatos "zöld" hívószóra fókuszál:

Legzöldebb városok listája:

Koppenhága 1,2m
Vancouver 0,6m
Stockholm 1,4m
Portland 0,6m
Barcelona 1,6m

Természetesen nem állítom, hogy ha Budapest lélekszámát 1 millió köré lőnénk be, azzal automatikusan élhetővé és zölddé válna...

U.I.: Egyébként bármit teszünk, vagy nem teszünk, a gazdasági realitások hatására meginduló népvándorlás a tervet igazolja:
lakosságváltozás.jpg

Facebook-csoport

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csonkamenny.blog.hu/api/trackback/id/tr646025941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Artyom2034 2014.05.14. 15:24:22

Én mint vidéki azért nem vagyok ennyire Budapest visszafejlesztése párti.
"Nagyon leegyszerűsítve: a vidék sorvasztása vs. Budapest fejlesztése évszázados trendjét megfordítva, a vidéket erősíteni a főváros rovására." - én nem vagyok híve annak, hogy valakin (valamin) úgy segítsünk, hogy azt más kárára tesszük.
Szerintem a vidéki településeket kell igenis meg kell próbálni vonzóbbá tenni, fejlődésüket segíteni, de ezt ne úgy tegyük, hogy Budapestet szándékosan sorvasztjuk, akkor mi sem vagyunk különbek a vidéket elsorvasztó, a kisebb településeket a méretgazdaságosság szellemében halára ítélő szocialista rendszernél.

Artyom2034 2014.05.14. 15:24:53

"Ki kellene jelölni kellő körültekintéssel, és alapossággal azokat a területeket, ahonnan mindenfajta lakó-, szolgáltató-, és termelő funkciót ki akarunk váltani. (Mivel? Bármivel: erdő, szántó, legelő, tájvédelmi körzet...)"
Ezzel részben egyetértek, de a szántót meg a legelőt hülyeségnek tartom. Ha aratni kell, akkor mi lesz? Kombájnok és a traktorok majd a nagykörúton mennek majd az egyik szántótól a másikig? Legelők esetén meg mi lesz? Én erdőket meg parkokat hoznák létre, hogy növeljem a zöldterületeket. Ha mindenképp mezőgazdaság kell, akkor legyen intenzív, ha kell fóliasátras zöldségkertészet vagy gyümölcstermesztés, amelyek a helyi piacra termelnek.
süti beállítások módosítása