Ajánlom magamat

Utolsó kommentek

  • Paraphone: @Ahoj-: Köszönöm a kiegészítést, egyetértek, írtam is, hogy nem ész nélkül kellene mindent bezárni, hanem alaposan megvizsgálni, mely vonalakban van olyan érdemi potenciál, amit fejlesztésekkel elő ... (2020.05.21. 10:28) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Artyom2034: Sokáig nem voltak cikkek. Nem akarsz írni az azóta történt dolgokról? Pl.: önkormányzati választások, gyöngyöspatai úgy? (2020.05.20. 17:19) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ziu9: Azt a kérdést sosem teszik fel, hogy azok az utasok, akik a mai napig utaznak egy vasúti mellékvonalon (ahol néha tényleg úgy tűnik hogy megállt az idő), ehhez ők miért ragaszkodnak? Pedig oka van: ... (2020.05.20. 15:35) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • okleveles naiv: Tök jó, de... :) Az a "probléma" a gondolatmeneteddel, h ésszerű, logikus, és a zemberek javát szolgálná. Viszont a mogyoró "elit"-nek ezek semmit sem számítanak. Nekik a másik számít, amit írtál, h... (2020.05.20. 14:48) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ahoj-: Azért volna néhány mellékvonalban potenciál. Ott van pl Kecskemét - Félegyháza - Szentes - Orosháza - Békéscsaba - Gyula tengely. Utas lenne rajta, feltárja az alföldet, csak ugye vagy kétszer - h... (2020.05.20. 13:03) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Utolsó 20

Címkék

abortusz (1) adóbevallás (1) ajánló (1) aktuálpolitika (5) alapelvek (1) alkohol (1) államadósság (1) államforma (2) allergén növények (1) anarchia (1) arculat (1) bankrendszer (1) Bayer (1) bevándorlás (2) bevételszerzés (5) bevezetés (1) Budapest (1) célok (1) cigaretta (1) devizahitel (1) drogok (1) egészségügy (1) egyházak (1) energetika (1) energia (1) Európai Unió (2) fejlesztés (1) felsőoktatás (1) felújítás (1) Ferencváros (1) filozofálás (4) földtörvény (1) függetlenség (1) futball (1) garanciák (1) GMT+2 (1) gyalogos (1) gyorsvasút (1) hálózat fejlesztés (4) hatásvizsgálat (1) háziorvos (1) hirdetés (1) homo (1) homoszexualitás (1) honvédelem (2) hulladékgyűjtés (1) hulladékkezelés (1) idő (1) idősellátás (1) Ikarus (1) intézmények (1) invazív fajok (1) járműgyártás (2) jogállam (1) kamatterhek (1) káros szenvedély (1) kerékpáros (1) kerülendő szimbólumok (1) költözés (1) környezetvédelem (1) köszöntő (1) kötött pálya (5) közel-kelet (1) közigazgatás (1) közlekedés (10) közmédia (1) közösségi közlekedés (1) közterület (1) közterületek (1) közúti (3) külpolitika (3) kultúra (1) kutatás (1) lányok (1) légi (1) Magyar Munka Szervezet (1) Magyar Szabvány (1) Magyar Termék (1) megújuló energia (1) mellékvonal (1) menekültek (1) metró (1) mezőgazdaság (1) migráció (1) MMSZ (14) műemlékvédelem (1) működési területek (1) multikulti (1) nagymaros (1) Nato (1) négynapos munkahét (1) NER (1) nők (1) nyílt levél (1) nyugdíj (1) oktatás (2) önkormányzat (1) óraállítás (1) OVER (1) Paks2 (1) park (1) politika (1) politikai profil (4) popr (4) posta (1) prioritások (1) Rába (1) rágógumi (1) regionális központok (1) reklám (1) rendőrség (1) rendszerváltás (3) repülőtéri gyorsvasút (1) spiritualizmus (1) sport (2) szabályozók (1) szabványok (1) személyi okmányok (1) személyi összetétel (1) Szent Korona (1) szerencsejáték (1) szerviz (1) szigetelés (1) szobrok (1) szolgálati közlemény (3) természetvédelem (1) térségi együttműködés (1) tervezett elavulás (1) tolvajkergetők (1) Tomcat (1) tömegközlekedési csúcs (1) történelem (3) trianon (1) ügyintézés (1) Ukrajna (1) választás (4) valódi nemzeti konzultáció (1) vasúti (4) villamos (1) vízi (1) vízügy (1) zárszó (1) Címkefelhő

Feedek

Országmentés, béta verzió.

2013.08.15. 14:50 Paraphone

Gyalogos közlekedés

Címkék: közlekedés légi vízi gyalogos MMSZ

Előzetes terveim szerint a blogot három, nagyobb részre tagolom: Kiadáscsökkentés-bevételnövelés; Anyagi forrásokat (is) igénylő tennivalók; és végül Közlekedés.
Ez a bejegyzés lesz tehát a harmadik, utolsó fejezet első eleme.
Hogy miért pont a közlekedés? Tudom, vannak ennél égetőbb problémái is az országnak, egészségügy, oktatás, jog-és közbiztonság, munkahelyteremtés, stb. Ezek közül néhányról írtam is, de észrevehetően teljesen kívülállóként, olyan emberként, aki csupán elszenvedője a jelenlegi rendszereknek.
A közlekedés viszont az érdeklődésem homlokterében áll már több évtizede, így bátorkodom ezzel részletesebben foglalkozni.

Felhasználóként, fiatal, forrófejű álmodozóként az ember különféle térképek fölött ülve, képzeletbeli vonalakat húzogatva hajlamos a következő, gyakori hibákat elkövetni:
- űrsikló fejlettségű járműveket vizionál mindenhová, és
- "összeköt mindent mindennel".
Érett fejjel, a témakör mélyebb ismerete, és az ország anyagi helyzetének és teljesítőképességének figyelembe vételével arra fogok törekedni, hogy az általam felvázolt javaslatok szükségszerűek, hasznosak, és nem utolsó sorban megvalósíthatóak legyenek.

A bejegyzés-sorozatban a kicsitől a nagy felé való haladás elvét követem majd. Ezen bejegyzés pont kivételes lesz: a gyalogos közlekedés mellett érintőlegesen kitérek két, szerintem elhanyagolható jelentőséggel bíró terület, a vízi-és a légiközlekedés felé is.

Vízi közlekedés

Ugyan a vízüggyel foglalkozó bejegyzésemben kiemeltem, hogy Magyarország vízi útjainak kihasználtsága, elhanyagoltsága jelen állapotában vétek, de ezzel a ténnyel együtt belátható, hogy a hazai vízi közlekedés bármekkora fejlettségi szinten sem tudna tömegeket megmozgatni. Pl egy Budapest-Komárom/Esztergom-Győr útvonal időtartamban nem lehet, és nem is kell, hogy versenyképes legyen egy normálisan működő vasúttal szemben. Vagy akár egy Szolnok-Szeged tiszai kapcsolat sem jelenthet vonzó alternatívát, a Tisza (még mindig) relatív kanyargós vonalvezetése, és a folyó járhatóságának korlátozottsága miatt (tavasztól-őszig igen sekély, télen sokszor befagyott).
Ami értelmes, és üdvözlendő fejlesztési irányok lehetnek:
- Mederkotrás, homokpadok elkotrása a nagyobb, országok közötti személy, illetve teherforgalmat lebonyolító folyóinkon (praktikusan Duna, Tisza); ennek árvízvédelmi hozadéka is lenne.
- Normális, európai szintű kikötő szervízközponttal, feltöltési, takarítási lehetőségekkel Csepelen, vagy Dunaújvárosban.
- A (még) hiányzó közúti összeköttetések fejlesztése, vagy szinten tartása (kompok a folyókon, illetve a Balatonon).

Légiközlekedés

Az évek óta állami lélegeztetőgépen, mesterségesen életben tartott Malév tavalyi bedőlése ugyan a néplélek számára igen fájó pont, de elfogadható veszteség, amennyiben észrevesszük a körülöttünk zajló nemzetközi trendeket. Az egymást követő gazdasági válságok, melyek a kereslet ritkulásával járnak, az üzemanyagárak folyamatos emelkedése, és a fapados légitársaságok térnyerése a kis-és középtávú repülésben együttesen a nagy, tradicionális, komfort szolgáltatásokat nyújtó nemzeti légitársaságok bukásához vezetnek.
(Mindezek ismeretében igen költséges kampányfogásnak, netán az adófizetői pénzek nagystílű rablásának tűnik a nemrégiben belengetett, és láthatóan komolyan vett Sólyom Nemzeti Légitársaság. Minden józan, jóérzésű ember alapból el kell, hogy utasítja ezt az eleve bukásra ítélt kezdeményezést.)
A kisebb, egyéni utazásokat lebonyolító repülőterek szerény véleményem szerint nem a megfelelő célpontjai az állami támogatásnak. A sportrepülés, a felső kategóriás magánrepülés ne adóforintokból váljék minél nívósabbá, ez szociálisan érthető elgondolás.
Egy Magyarország méretű országban a kis távolságoknak, és a települések nagy sűrűségének köszönhetően a légiközlekedés se időben, se anyagilag nem lehet vetélytársa a már említett vasúti, vagy közúti közlekedésnek.

Gyalogos közlekedés

Az alaptézis az, hogy mindannyian gyalogosnak születünk, csak a legtöbben továbblépnek. Azt gondolhatnánk, hogy a gyalogos igényei minimálisak, ennélfogva másod, vagy harmadrendűnek tekinthetőek a közlekedés fejlesztésében, pedig ez nincs így. A gyalogos infrastruktúra létező dolog, amivel törődni kell.

Fontos a gyalogosok védelme, biztonsága; az esélyegyenlőség; és a gyalogosok kényelme is. Jöjjön három egyszerű javaslat, a három témakörből.

Védelem, biztonság:
Nem kedvelem azt a '70-es '80-as években divatos trendet, hogy a gyalogosokat az autósforgalom alá-vagy fölé tereljük. A városok területén belül az ilyen átkelési pontok esetében egyedi megfontolás tárgyává kell tenni, hogy az alul-vagy felüljárót nem érdemesebb-e gyalogátkelővel kiváltani.
A gyalogátkelők zebrájának felfestését is a jelenleginél gyakrabban célszerű újrafesteni.

Esélyegyenlőség:
Ez a témakör mostantól az eddiginél többször elő fog jönni, tömegközlekedésről lévén szó. Előrebocsájtom, hogy nagyon nem vagyok híve a jelenlegi, túlzóan polkorrekt, erőn felüli forrásokat mozgósító hozzáállásnak. Bár minden együttérzésem a fizikálisan korlátozottaké, illetve az idős, gyenge embereké, azért mégiscsak úgy gondolom, hogy egyrészt nem kellene, hogy az elenyésző kisebbség érdekeinek rendeljük alá a többségét; másrészt pedig ezen embereket egyszerűen a mára szinte teljesen kihalt/kiölt szociális érzékenység, segítőkészség egymás irányába régebben képessé tette a közlekedésben való részvételre, az esélyegyenlőség fizikai feltételei nélkül is.
A vakok és gyengénlátók számára fejlesztett vinnyogó közlekedési lámpákat hála Istennek mára mindenhol felváltották a "ragyás" átkelőhelyek; a kerekesszékkel közlekedőknek pedig az ugyanitt alkalmazott süllyesztett szegély nyújt némi segítséget.
Az előbb leírtak fényében a jelenlegi gyalogátkelők kampányszerű, erőltetett átalakításának nem vagyok a pártolója, viszont az felesleges barbárság volna, ha az újonnan létesített, illetve a felújított átkelőknél nem alkalmaznák ezeket az egyszerű, olcsó és praktikus eszközöket.
Amennyiben van szabad forrás, úgy javasolt továbbá az óvodák, bölcsődék, általános iskolák, egészségügyi és idősgondozási intézmények tágabb környezetében a gyalogátkelők ilyetén való átalakítása.

Kényelem:
...és esztétikum. Magyarországon rossz hagyomány, hogy az egykoron a mellettük futó autóutakkal egyidős járdák semmi felújítást nem kapnak, míg a nagyobb igénybevételnek kitett, a forgalombiztonságnak való megfelelésre irányuló törekvések célpontjaiban álló autóutak akár többször is.
A másik hagyomány, hogy a járdák alatt futó közművek javítása-létesítése-cseréje alkalmával új aszfalt csak az érintett 20-40 centis sávra kerül. A léggyökerek által feltört, hőségben dimbes-dombosra púposodott, ezerféleképpen javított, autósok által szegélyeit vesztett járdák nemritkán tarka indián szőtteshez hasonlatosak.
Ez se nem szép, se nem biztonságos.
Javaslatom a sokak által lenézett, és sokszor rosszul használt (gyűjtőnéven:) viacolor burkolatok létesítése.
Ez a fajta burkolat nem a közutak terhelésére lett tervezve, viszont járdákhoz ideális.
Előnyei: műemléki, belterületi környezetben esztétikus, könnyen fektethető, könnyen javítható, közműmunkálatok esetén feltűnésmentesen újrarakható, MMSZ által gyártható és lerakható, relatív olcsó és könnyen előállítható.
Hátrányai: trehány gyártás során az elemek könnyen porrá fagyhatnak, téli időszakban a nem szakszerűen lerakott térkő éleibe-sarkaiba beakadó hólapát folyamatos bosszúságforrás.
Mindent összevetve jelentős pluszt adna az ország arculatának, ha a műemléki környezetének utcáit, tereit (pl.: Budapesten a Nagykörúton belüli részt, illetve az Andrássy utat a Hősök teréig) máshonnan, gyártelepekről, külvárosokból, ráaszfaltozás alól felszedett macska-vagy bazaltkockakövekkel, vagy ezek hiányában új gyártású térkövekkel burkolnánk.

Facebook-csoport

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csonkamenny.blog.hu/api/trackback/id/tr55462028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása