Ajánlom magamat

Utolsó kommentek

  • Paraphone: @Ahoj-: Köszönöm a kiegészítést, egyetértek, írtam is, hogy nem ész nélkül kellene mindent bezárni, hanem alaposan megvizsgálni, mely vonalakban van olyan érdemi potenciál, amit fejlesztésekkel elő ... (2020.05.21. 10:28) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Artyom2034: Sokáig nem voltak cikkek. Nem akarsz írni az azóta történt dolgokról? Pl.: önkormányzati választások, gyöngyöspatai úgy? (2020.05.20. 17:19) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ziu9: Azt a kérdést sosem teszik fel, hogy azok az utasok, akik a mai napig utaznak egy vasúti mellékvonalon (ahol néha tényleg úgy tűnik hogy megállt az idő), ehhez ők miért ragaszkodnak? Pedig oka van: ... (2020.05.20. 15:35) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • okleveles naiv: Tök jó, de... :) Az a "probléma" a gondolatmeneteddel, h ésszerű, logikus, és a zemberek javát szolgálná. Viszont a mogyoró "elit"-nek ezek semmit sem számítanak. Nekik a másik számít, amit írtál, h... (2020.05.20. 14:48) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Ahoj-: Azért volna néhány mellékvonalban potenciál. Ott van pl Kecskemét - Félegyháza - Szentes - Orosháza - Békéscsaba - Gyula tengely. Utas lenne rajta, feltárja az alföldet, csak ugye vagy kétszer - h... (2020.05.20. 13:03) Tarlós megőrült?!, avagy: a Máv-Volán fúzió
  • Utolsó 20

Címkék

abortusz (1) adóbevallás (1) ajánló (1) aktuálpolitika (5) alapelvek (1) alkohol (1) államadósság (1) államforma (2) allergén növények (1) anarchia (1) arculat (1) bankrendszer (1) Bayer (1) bevándorlás (2) bevételszerzés (5) bevezetés (1) Budapest (1) célok (1) cigaretta (1) devizahitel (1) drogok (1) egészségügy (1) egyházak (1) energetika (1) energia (1) Európai Unió (2) fejlesztés (1) felsőoktatás (1) felújítás (1) Ferencváros (1) filozofálás (4) földtörvény (1) függetlenség (1) futball (1) garanciák (1) GMT+2 (1) gyalogos (1) gyorsvasút (1) hálózat fejlesztés (4) hatásvizsgálat (1) háziorvos (1) hirdetés (1) homo (1) homoszexualitás (1) honvédelem (2) hulladékgyűjtés (1) hulladékkezelés (1) idő (1) idősellátás (1) Ikarus (1) intézmények (1) invazív fajok (1) járműgyártás (2) jogállam (1) kamatterhek (1) káros szenvedély (1) kerékpáros (1) kerülendő szimbólumok (1) költözés (1) környezetvédelem (1) köszöntő (1) kötött pálya (5) közel-kelet (1) közigazgatás (1) közlekedés (10) közmédia (1) közösségi közlekedés (1) közterület (1) közterületek (1) közúti (3) külpolitika (3) kultúra (1) kutatás (1) lányok (1) légi (1) Magyar Munka Szervezet (1) Magyar Szabvány (1) Magyar Termék (1) megújuló energia (1) mellékvonal (1) menekültek (1) metró (1) mezőgazdaság (1) migráció (1) MMSZ (14) műemlékvédelem (1) működési területek (1) multikulti (1) nagymaros (1) Nato (1) négynapos munkahét (1) NER (1) nők (1) nyílt levél (1) nyugdíj (1) oktatás (2) önkormányzat (1) óraállítás (1) OVER (1) Paks2 (1) park (1) politika (1) politikai profil (4) popr (4) posta (1) prioritások (1) Rába (1) rágógumi (1) regionális központok (1) reklám (1) rendőrség (1) rendszerváltás (3) repülőtéri gyorsvasút (1) spiritualizmus (1) sport (2) szabályozók (1) szabványok (1) személyi okmányok (1) személyi összetétel (1) Szent Korona (1) szerencsejáték (1) szerviz (1) szigetelés (1) szobrok (1) szolgálati közlemény (3) természetvédelem (1) térségi együttműködés (1) tervezett elavulás (1) tolvajkergetők (1) Tomcat (1) tömegközlekedési csúcs (1) történelem (3) trianon (1) ügyintézés (1) Ukrajna (1) választás (4) valódi nemzeti konzultáció (1) vasúti (4) villamos (1) vízi (1) vízügy (1) zárszó (1) Címkefelhő

Feedek

Országmentés, béta verzió.

2013.08.17. 23:52 Paraphone

Közúti járműgyártás

Címkék: közlekedés járműgyártás közúti Ikarus Rába MMSZ

Csepel, Rába, és főleg Ikarus... A magyar ember szeme könnybe lábad, és nosztalgikus múlbarévedésbe torkollik minden gondolata, ha ezek a patinás járműgyártók szóba kerülnek. Pedig lassan 20 éve már annak, hogy hazánkban a közúti járműgyártást a Suzuki, az Audi, és újabban a Mercedes jelentik.

Ha a hajdani büszke fénykor, a jelen gazdaságpolitikai helyzetben nem túl esélyes, hogy vissza is tér valaha, azért a magyarországi igényeket kielégítő, hazai járműgyártás felélesztésében látok perspektívát.

Személy-és kistehergépjármű gyártás, speciális célokra

Semmilyen komoly dologra nem kell gondolni, nincs szándékomban a General Motors-szal méretben versenyre kelő gyáróriást kialakítani. Csupán úgy gondolom, hogy több szempontból is szerencsés lenne, ha hazánk függetleníteni tudná magát a külföldi autógyártóktól legalább azokon a területeken, ahol állami, vagy önkormányzati fenntartású intézmények igényeinek ellátására van szükség.
Magyarországon a legtöbb közszolgáltató járműparkja meglehetősen heterogén.
Pl csak a Rendőrség kötelékében megfordultak már az elmúlt években Lada Nivák, Opel Astrák, Skoda Octaviák... Vagy mentőautóból hányféle van jelenleg, a magánmentősöket is beszámítva? Tíz? Több?

Kik számára készülnének ezek a járművek?
Rendőrség, Mentőszolgálat, Posta, közmédia (amíg még vannak), hivatalok, önkormányzatok saját használatú járművei, háziorvosok szolgálati autói, állami vállalati-közigazgatási vezetők szolgálati autói, stb.

Milyenek legyenek ezek a járművek?
A várható felhasználókat elnézve látható, hogy szinte járművenként kell egyedi igényeknek megfelelni. Ezt figyelembe véve szerintem szerencsés lenne kapásból egy kifutó, de jól bevált modell licenszeit megvásárolni, pl a Volkswagentől.
Ennek az alapjait felhasználva (hajtáslánc) a kelépítményt, és a többi alkatrészt tervezhetnék a kiváló magyar mérnökök. Nehéz dolguk nincsen, elvégre a tanulmányaikat könnyen kiegészíthetik akár az internetről szabadon elérhető információkkal, tippekkel.
Ha a kínaiaknak szabad a saját "fejlesztésű" termékeiket mindenhonnan összelopkodni, akkor szabad nekünk is.
Ha az indiai Tata meg tudta csinálni, vagy egyes közép-afrikai országok, akkor meg tudjuk mi is.
A tervezéskor a következő szempontok legyenek elsődlegesek:
- olcsó kivitelezés
- olcsó, könnyű karbantartás, könnyen cserélhető, könnyen hozzáférhető alkatrészek
- olcsó üzemeltetés (pl: alacsony fogyasztás)
- a felhasznált anyagok tartósak legyenek, a komplett járművek várható élettartama magas legyen
- magyarországi beszállítók arányának a lehető legmagasabb szinten tartása
- a felhasznált import anyagok aránya minimális legyen
- törekedés a környezetbarát, újrahasznosítható, újrahasznosított, és könnyen lebomló anyagok használatára
- megbízható üzemeltethetőség, könnyű kezelés (ez eleinte nem lesz könnyű, mivel gyakorlatilag éles használatba bevetett prototípusokról beszélünk)
- olyan alapkonstrukció készítése, amely sokféleképpen specializálható
- a lehető legtöbb kompatibilis alkatrész alkalmazása
- személyes tulajdonban lévő járművekkel való inkompatibilitás
- tudatosan magyarországi körülményekre szabottság (pl.: magas járdaszegélyek leküzdésére való képesség, közúthálózat állapotának figyelembe vétele, időjárási viszonyokra való felkészültség).
Sajnos a fejlesztések első pár évében az alacsony károsanyag-kibocsájtás, alacsony zajszint, a kényelem, a dizájn és hasonlók másodlagos fontossággal bírnak.
Javaslom a dízel-és benzinüzemű motorok használatát, azok kiforrottsága, és széles körben való elterjedtsége miatt.

Gyártás, alkatrész-utánpótlás, szervizelés, export
Az ország pillanatnyi lehetőségeit ismerve túlzónak tűnhet egy komplett üzemet létrehozni évi 50-100 jármű miatt. Megítélésem szerint ez még bőven belefér. Ha a gyártás, karbantartás, alkatrész-gyártás, kutatás-fejlesztés csupán évi 100 főnek biztosít biztos megélhetést, már pluszban vagyunk.
Amennyiben a termékek beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, akkor el lehet kezdeni tapogatózni a környező országok felé, hátha van érdeklődés exportra, netán közös gyártásra. (Lásd: Kárpáti KGST)

Név, dizájn
Ez a része érdekel a lehető legkevésbé a dolognak, ezt majd kitalálják az erre hivatottak. Legyen Puli, olyan már úgyis volt, és mindenki szerette. Mindegy.
Viszont a mentőautó fehér. Nem sárga.

Tehergépjármű, speciális felépítmény, és autóbusz

Na, melegszik a pite... előbb némi történelem. Linkek következnek, sok olvasnivalóval.

Történelem

Rába
Cégtörténet. Jellemző, hogy a leginkább a nagyközönség által dédelgetett, a sofőrjeik által már kevésbé körülrajongott Edékről maga a gyár is alig pár szóban emlékszik meg.
Látható, hogy a nagy múltú gyár már a szocializmusban sem volt rest nyugati licenszekkel erősíteni magát.

Ikarus
Wiki: Ikarus
Amire különösen büszkék lehetünk.

Egyáltalán nem arra kívánok kilyukadni, hogy a magyar járműgyártás szar, csak a szocializmusban volt életképes, és a magyar mérnökök mit sem érnek. Viszont vegyünk észre pár dolgot, pl:
A Rába 1966-ban (47 éve!) licenszelte azt a MAN motort, amit nem átallott uszkve 30 évig, szinte változtatások nélkül gyártani, beépíteni, és használni a járműveiben. (Egyebek mellett a 180-as és a 200-as Ikarusokba is.)
Az Ikarus 1968-ban az alig két éves MAN motorokkal felszerelt autóbuszait kiegészítette Volvo (svéd), Steyr (osztrák) és Berliet (francia) tervezésű alkatrészekkel.
Igen, tudom, Cocom-lista, meg 208 853 db eladott 200-as Ikarus (ebből 60 993 csuklós!). De egyáltalán nem szégyen, ahogy korábban sem volt szégyen a saját fejlesztéseket egy megbízható (nyugati) licensz alapjára felhúzni.

Jelenkor

A Rába létezik és működik, hátsóhídjai népszerűek világszerte, katonai és mezőgazdasági nagygépeket is gyártanak. Ez egy jó kiindulás.
Az Ikarus 2010-ben újraindult, buszt ugyan fejlesztenek, de eladni sehová nem tudnak: Magyarországon alaptézis, hogy magyar buszt nem vesznek (mert a bankok nem adnak kölcsönt magyar buszra így meg úgy, ócska blabla), külföldön pedig már nincs keletje a cég termékeinek, a '90-es évek csalódásai után (a 200-as széria sikerét sosem tudta megközelíteni a gyár) a keleti megrendelők is tőlünk nyugatabbi gyártók márkáit (vagy a saját gyáraik termékeit) veszik inkább.

A jövő
Nemrégiben vettem a fáradtságot, és átnyálaztam az internetet annak érdekében, hogy megtudjam: Magyarországon a nagyobb közlekedési vállalatok (budapesti, miskolci, pécsi, szegedi, debreceni KV, illetve az összes Volán-társaság) hogy vannak eleresztve korszerű buszokkal. Nem volt meglepetés a lehangoló eredmény: nagyságrendileg 5000 olyan autóbusz fut országszerte, ami szinte biztosan a vaskohó ölelő melegségére vágyakozik titokban (azaz elmúlt 20 éves), és másik 8000 olyan, amelyik elmúlt 15 éves.
Ez azt jelenti, hogy az első évtizedben évi 500 autóbusszal, utána évi 300-al bátran lehet számolni, és ezek még csak az állami KV-ok, ebben nincs benne egy maszek fuvarozó sem, se rendőrségi, katonai csapatszállítók, mobil orvosi rendelők, oktatási-kulturális-sportegyesületek járművei, és persze az esetleges export.
Hogy érzékeltessem, ez mekkora szám, hogy erre mennyire érdemes lenne alapozni: a Mercedesnek, ami egy elég komoly, világszerte nagy ismertséggel és elterjedtséggel büszkélkedhető cég, igen nagy és kellemes megrendelést jelentett a nemrégiben Budapestnek leszállított 160 autóbusz.

Ikarus, ARC(-Ikarus), Credo (korábban Kravtex), Nabi, Moltius, Csaba-metál. És persze beszállítóként, részegység-gyártóként a Rába.
Ezek a buszgyártók jöhetnek szóba, amikor az ember arra készül, hogy egy nagy asztalnál leüljön, és meghívja őket egy konszenzusos, biztos állami megrendeléseket biztosító vállalat létesítéséhez.
Az elsődleges profilt a városi mini, midi és csuklós buszok és trolibuszok, elővárosi csuklós és szóló, illetve távolsági buszok jelentik, de természetesen egyedi felépítmények, pl tűzoltó vagy kukásautók építésére is van állami oldalról igény.

A tervezés szempontjai ugyanazok, mint a személyautók esetében.

Későbbi bejegyzésekben részletesebben ki fogok térni arra, hogy milyen speciális feladatkörök esetében milyen technikai megoldásokat preferálok, de röviden leírok közülük párat itt is.

EuroX-kibocsájtási szabvány fetisizmus
Nem árt tudni, hogy a különböző Euro-kibocsájtási fokozatok legelsősorban a kibocsájtott füstben lévő maradék korom, és egyéb szemcsenagyságok alapján sorolódnak a kisebb részecskék felé egyre növekvő sorszámmal. A nagyobb szemcsékre feltapadó káros mikrorészecskéket az orr nyálkahártyája jórészt ki tudja szűrni, ha mégsem, akkor ki tudjuk őket köhögni. A kisebb részecskék ellenben akadálytalanul jutnak a tüdőbe, sőt, a tüdőn át a vérbe.
Ez nem azt jelenti, hogy ezért nekünk mostantól Euro1 vagy Euro2-es motorokat kell gyártanunk, amik fekete füstöt okádnak... Csak annyit jelent, hogy nem szükséges erőn felül hajszolni az Euro5-6-os besorolást.
Amit a dízelüzem helyett erőteljesen kutatni, és próbálgatni kellene, az:
- tisztán elektromos üzem, "csápos" troliként, vagy a megállókban töltött akkumulátorokkal, lejtmenetben visszatáplálással
- vegyes dízel-elektromos üzem
- gázüzem (CNG, vagy LPG, emlékezetem szerint egyik sem ismeretlen hazánkban).

Alacsonypadló-fetisizmus
Már korábban kifejtettem ezen blog lapjain, hogy miként viszonyulok az erőltetett esélyegyenlőség divatjához.
A buszos közlekedéssel kapcsolatban sem érzek másként.
Azaz: amennyiben nem kerül extra árnövekedésbe, élettartam-csökkenésbe, felhasználhatósági kör szűkülésbe, nem generál karbantartási nehézségeket, akkor támogatom.
Viszont azt nem tudom, hogy miért kell pl egy csuklós busznak minden áron VÉGIG alacsony padlósnak lenni. Nem elképzelhető egy alacsonypadlós első, és egy fellépős csukló utáni hátsó rész? A szóló buszoknál ugyanúgy: az első egy, vagy két ajtó alacsonypadlós, a hátsó rész fellépős (van is forgalomban ilyen busz Budapesten, a Volvo Localo pl ilyen).

Légkondicionálás-fetisizmus
Magyarországon sem a sofőrök, se az utazóközönség nem elég érett a légkondicionáló használatára. Ablakok kellenek, mivel ha a légkondi elromlik, akkor se kelljen megsülni. A sofőrök extra pénzt kapnak a hó végén, ha üzemanyag-megtakarítást tudnak elérni; ehhez nem jó partner a légkondi. Kikapcsolják; ha kérdik, miért nincs, közlik: rossz. Vagy: van, de ha nyitva van minden ablak, semmit sem ér (ami amúgy igaz).
Mivel a városi buszok sűrűn állnak meg, és nyitnak ajtót, a leszálló utasok hideg levegőt sodornak ki, a felszállók meleget be, ezért egy jól működő légkondi esetén is érezhetik úgy az utasok, hogy melegük van, mi az első: az ablakok koppanásig való nyitása. Onnantól a légkondi, mintha nem is lenne...
Kell ez? Vagy csak egy újabb, köhög a bolha, de nincs is tüdeje típusú felesleges flancolás? A légkondi gyakori karbantartást igényel, különben gyenge lesz; sokszor zajos; és krónikus panasz, hogy csak a büdöset keringeti.
Városi, elővárosi használatú buszokra nagyméretű, elhúzható ablakok, esetleg a tetőre bukóablakok kellenek. Távolsági, hosszabb belföldi vagy külföldi utakhoz, turistabuszokba indokolt a légkondicionáló.

Leszállásjelzés
A budapesti helyzetet ismerem, arról tudok nyilatkozni. Itt ez a sokféle, különféle dizájnnal gyártott, százféle helyről használtan vagy újonnan összevásárolt buszok legjellemzőbb tünete. A vészjelzők és a leszállásjelzők (újabban, az egyszerűség kedvéért pluszban: ajtónyitók) színkódjai nemritkán keveredésben, vagy átfedésben vannak. Pedig ebben fontos volna az egyértelműsítés: egyszer állapodjunk meg valamiben, és onnantól "az idők végezetéig" azzal a logikával gyártsunk. A vészjelző legyen az átlagember kinyújtott karmagasságában, sose lejjebb, a jelzőgomb legyen piros, a kerete citromsárga. A leszállásjelzők (amik az ajtókon, és a közvetlenül az ajtók mellett lévő kapaszkodókon ajtónyitók is egyben, másutt csak jelzők) meg legyenek szürke keretben zöldek. Például.

Ülések
Ez a téma különféle fórumokon annyiszor körbe lett már járva, és annyiféleképpen, hogy netovább. A jelenleg divatos, szivacson grafitibiztos szövetülés pártolói a régi, műbőr ülésektől való undoruk okán védik a szövetülést. Merthogy nyáron izzad, meg megáll rajta a húgy meg az izzadtság. Igen, mert a szövetülés az sokkal jobb, az beissza, és az ember csak beleülve cuppan rá az előtte utazó hagyatékára, de jó. Nem beszélve az eltávolíthatatlan rágógumi-pacákról, amik idővel valami egészen gusztustalan dologgá koszosodnak.
A műbőr ülések elegánsak, és kényelmesek, ráadásul a műszak végén egy fertőtlenítőszeres, vizes ronggyal tökéletesen takaríthatóak voltak. Le a szövet ülésekkel! Még lejjebb az egybeöntött, vandálbiztos műanyag ülésekkel! Az utazóközönség műbőr üléseket akar.

Felújítások
Ezalatt nem az új buszok esedékes nagygenerálját, vagy korszerűsítését, és nem is a muzeális értéket képviselő, esetleg nosztalgiaüzemben alkalmazható régi járművek restaurálását kell érteni.
Hanem a most 15-20 éves, már elhasznált, és korszerűtlen, viszont még megmenthető járművek korszerűsítését, felújítását, esetleges remotizációját, újrafestését.
Az így felújított járművek nagyon jó szolgálatot tehetnének esetleges pótlásokkor, a kevésbé megbecsült éjszakai járatokon, különjáratként, esetleg hirtelen megnövekedett forgalom esetén (pl nagyobb sportesemények, koncertek, vagy pl egy sima augusztus 20.-i tűzijáték idején) sűrítő betétjáratként.
Nem is ez a blog lenne, ha nem kerülne elő most is a MMSZ: a tagok dolgozhatnának ezekben a (tan)műhelyekben, ahol szert tehetnének némi gépipari rutinra.

Szerk. 2013.08.18.: Tegnap éjjel feldobtam véletlenül egy kérdést, amire végül nem adtam választ. Éspedig azt, hogy az említett nagy buszgyártó konzorcium most valamiféle erőszakosan államosított formában működjön-e, vagy sem. Igazából ma sem tudom, hogy volna a jobb. Talán az volna egészséges, ha a kényszerházasság önkéntes lenne, az állami megrendelésre készülő járművek viszont nyomott, szinte önköltségi áron készülnének.

Facebook-csoport

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csonkamenny.blog.hu/api/trackback/id/tr695465426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2013.09.01. 01:02:36

"Viszont a mentőautó fehér. Nem sárga."
Inkább legyen sárga. Jobban áll nekik.

"EuroX-kibocsájtási szabvány fetisizmus"
Faszság. Kifogás keresés. Nem kifogás kell hanem megoldás az eladható termékre. Aki az mást mond, az még mindig azt hiszi, hogy a mi seggünkből fúj a passzát szél.

"Alacsonypadló-fetisizmus"
Ott dögöljön meg az a féreg buzi egybites paraszt, aki a budapesti forgalomban LE busz akar látni. Akár 50, akár 70%-ban. Az ilyen gyökér köcsög kussoljon és hagyja békén az utasokat az abberált baromságaival. Jó ez az LF busz. Csak le kel gyártani a jót, aki meg nem tudja, az bassza meg. Köszi!
Ja, és az KURVÁRA NEM VOLVO LOCALO!!!
Hanem ALFA LOCALO, Volvo B7R alvázon.
Magyar cég terméke. Aki Volvozza, az minek ír erről cikket?
Aki nincs tisztában az elmúlt 20 buszgyártásával, az ne blogposztot írjon róla.
A hazai buszgyártók viccnek is szánalmasak. Az Ikarus nem támadt fel, csak Szélestől bérlik a nevet.
A Kravtex meg a világ legszánalmasabb, legszarabb buszgyára, ami szégyent hoz a hazai busziparra. Export nekik nem mutyi. A fejlesztés is. Csak a mutyiban és a megkent bizniszben hisznek.

"Magyarországon alaptézis, hogy magyar buszt nem vesznek (mert a bankok nem adnak kölcsönt magyar buszra így meg úgy, ócska blabla), külföldön pedig már nincs keletje a cég termékeinek"

Ez kurvára nem blabla. Te vennél szart? Nem. A hazai buszok micsodák? Szarok? Igen. Vennél üzemeltetőként? Nem. Akkor miről beszélsz????
A hazai alaptézises szöveged meg akkora nettó baromság, hogy ehhaj.
A hazai cégek 2000-2010 közt a lehető legtöbb tendert megnyerték. Amiben volt típusuk, azt vitték.
Így került a hazai Volánokhoz egy rakás tetves szemét Credo és egy rakás csúnya Alfabusz, közben az Ikarus EAG-ot kinyírta a két cég.
Nesze. Magyar seggbe magyar lófasz!!!
Szóval megkaptuk a magyar buszokat. Szar az összes.
Az S91-est és a NABI Siriust leszámítva lassan 10 éve nem készült itt rendes busz. Az ARC-Ikarus egy kalapszar a Merci C2-höz képest. A Credo meg egy nagypofájú mutyigyár.
Szvsz éljen a magyar járműipar és a róla 0 fogalommal rendelkező bloggerek.
JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJííííííhhhhííííjjjjjÍ!!!!!!!!!!

Paraphone 2013.09.01. 15:37:17

@jack o'neill: Tudom, hogy Alfabusz a Localo, Volvo alvázon. Tehát amennyire Alfa, annyira Volvo is.

A többihez nem tudok hozzászólni, ha legközelebb őrjöngeni támad kedved, azt ne itt éld ki. Kösz.

BPO654 2013.09.03. 18:13:10

@Paraphone: Jéééé, egy uolyan blog mint a villamosmániás mestska blogja. (cities.blog.hu).

BPO654 2013.09.03. 18:17:47

@jack o'neill:
Villamosb..i! Figyuka! A villamosokhoz meg semmit se gyártunk, már 10 éve sínt sem!:D
Mellesleg ott voltál olvastad az omnibuszos cikket a C2-ről, akkor láttad a 9. képet (Gépészet alatt rögtön). Nesze neked Mercedes minőség.:D
omnibusz.blog.hu/2013/05/30/nagy_buszteszt_ujratoltve_mercedes-benz_citaro_c2

Mellesleg a C2 rövidebb, nehezebb, és kisebb kapacitású mint az Ikarus v 187, tehát mivel tud többet? A minőségével? Azzal a szép hegesztési varrattal (több buszban is van)?:D
Az Ikarus szállítja a szegedi trolikat, tehát még él.. .

_zahnrad 2013.09.03. 21:44:23

@Paraphone: Ajánlom elolvasásra ezt: bookline.hu/product/home.action?id=73522&type=22&_v=Gerlei_Tamas_Kukla_Laszlo_dr_Lovasz_Gyorgy_Az_Ikarus_evszazados_tortenete

A cikkben szereplő megállapítás hamis, hogy Volvo és miegymás alkatrészekből. Olyan gépészetekre, alvázakra készült itthon magyar tervezésű karosszéria exportra. Nem mindegy, hogy gizike vagy gőzeke.

Egyébiránt ajánlom még figyelmedbe ezt a cikksorozatot: iho.hu/hir/legendas-gyartotol-a-roncslerakatig-i-resz-111014

És ezt is: omnibusz.blog.hu/2012/10/29/sullyedunk_363

_zahnrad 2013.09.03. 21:45:25

@BPO654: Nem kéne. A magyar buszokon jóval több hiányosságot tudok összeszedni, bármikor. Ne legyél demagóg, az többet árt mint használ.

BPO654 2013.09.05. 23:05:41

@_zahnrad: Persze. Csak mert a Mercedes über alles. De az sem hibátlan.
Ettől még semmivel sem cáfoltad,h;
"Mellesleg a C2 rövidebb, nehezebb, és kisebb kapacitású mint az Ikarus v 187, tehát ..."
Átmérős vonalakra (5,7,9,sőt 86), Capacityt kellett volna venni. Na persze majd jön az M4 és akkor nem lesz 7-es család, meg a budai fonódó, és akkor 86 sem lesz. Addig meg nyomorogjanak a citárókon. Nem mellesleg Németo.-ban és Pécsett is volt számos tűzeset, a régebbiekkel... . Úgyhogy nem kell annyira hanyatt esni.

Paraphone 2013.09.06. 10:41:42

Még egy gondolat egy elvileg lezárt témához: tegnap volt szerencsém közlekedni Volvo/AlfaBusz Localokkal. Jól megnéztem, elöl-hátul-oldalt, embléma, felirat, minden Volvo. Ez NEM igazolja azt, hogy a busz Volvo; ez csupán annyit jelent, hogy amennyiben egy busz licenszelőként és/vagy beszállítóként olyan mértékben hozzájárul egy buszhoz, hogy azt nem röstelli a saját nevével és logójával ellátni, abban az esetben vehetjük úgy, hogy a busz az övé IS. (Egyébként pedig abból a szempontból a dolog irreleváns, hogy hány % a Volvo, és hány % az Alfa a Localoban, amire példának felhoztam, ez pedig a hátsó, dobogós rész.)

Paraphone 2013.09.06. 10:43:29

@BPO654: Csak ez a témakör hasonló. :) Az egy tematikájában nálamnál sokkalta szakmaibb blog.

Paraphone 2013.09.06. 10:47:49

@_zahnrad: Elég sokat olvasgattam a neten az Ikarusról, sőt, apám elég sokat hajtott is belőlük.

Ezt nem értem:
"A cikkben szereplő megállapítás hamis, hogy Volvo és miegymás alkatrészekből. Olyan gépészetekre, alvázakra készült itthon magyar tervezésű karosszéria exportra. Nem mindegy, hogy gizike vagy gőzeke."
Hiszen én ezt írtam:
"Az Ikarus 1968-ban az alig két éves MAN motorokkal felszerelt autóbuszait kiegészítette Volvo (svéd), Steyr (osztrák) és Berliet (francia) tervezésű alkatrészekkel.
... De egyáltalán nem szégyen, ahogy korábban sem volt szégyen a saját fejlesztéseket egy megbízható (nyugati) licensz alapjára felhúzni."
Lehet, hogy félreérthető voltam. Ez azt akarta jelenteni, hogy az első pár(?) darabot külföldi, majd a továbbiakat külföldi és/vagy licenszelt, hazai gyártású alkatrészekkel gyártották. A kaszni, meg egy csomó más magyar fejlesztés, ezt nem is akarom elvitatni, hiszen azt is írtam, hogy egyáltalán nem lehúzni akarom a korabeli magyar mérnöktársadalmat.

Paraphone 2013.09.06. 10:49:19

Az lemaradt: buszos témában sokat forgatom az említett Iho.hu-t, és az Omnibusz.hu-t is. A kommentek sokszor tanulságosabbak, mint maguk a bejegyzések. :)

Paraphone 2014.01.27. 14:19:29

A bejegyzés első harmadához:
iho.hu/hir/hatarrendeszeti-autokat-venne-az-orfk-140127

1,8 milliárd forint - huss!

Paraphone 2014.01.27. 14:45:18

Ez pedig a középső harmadához:
iho.hu/hir/gazuzemu-hulladektomoritos-kukasautok-a-fovarosban-140122

60 kukásautó - huss!

Meddig várunk még?
süti beállítások módosítása